Motyw napoleoński

Literatura podmiotu:

  • Pan Tadeusz – Adam Mickiewicz
  • Popioły – Stefan Żeromski
  • Lalka – B. Prus
  • H. Balzac
  • K. Brandys
  • T. Łysiak

Literatura przedmiotu:

  • T. Łubieński, M jak Mickiewicz, Świat Książki, Warszawa 1998
  • A. Hutkiewicz, Żeromski, PWN, Warszawa 2000
  • K.M. Dziewanowski, Napoleon Bonaparte : kochanek, polityk, mistrz propagandy, Wrocław 1998
  • A. Nieuważny, My z Napoleonem, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1999
  • J. Malik „Lalka” historie z różnych światów, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2005
  • J. Tulrad, Napoleon – mit zbawcy, Świat Książki, Warszawa, 2003

Sztuka:

  • Rok 1814, Jean-Louis-Ernest Meissonier (1864)
  • Blücher, Wellington i klęska Napoleona (karykatura z 1815 r)
  • Portret Napoleona – Andrei Appiani
  • Napoleon dekoruje T. Tyszkiewicza na polu bitwy pod Smoleńskiem – W.Kossak
  • Szwoleżerowie przed Napoleonem – W.Kossak
  • Napoleon eskortowany przez szwoleżerów – W.Kossak

Cytaty Napoleona:

  • Cierpienie wymaga więcej odwagi niż śmieć
  • Miłość to głupota robiona we dwoje.
  • Dla moich Polaków nie ma rzeczy niemożliwych
  • Opinia publiczna to dziwka

Ramowy plan wypowiedzi:

  1. Wstęp, różne określenia Napoleona
  2. Krótki życiorys Napoleona
  3. Pan Tadeusz jako najważniejsze polskie dzieło opowiadające o Napoleonie
  4. Nieprawdziwość mitu o Napoleonie na podstawie Lalki
  5. Obraz legionów przedstawiony przez Żeromskiego
  6. Zakończenie, funkcjonowanie mitu o Napoleonie i wartości jakie wnosi