Pisarze angielscy:
Angielscy poprzednicy polskich romantyków:
– | PÓŁNOC | POŁUDNIE |
KRAJE | Niemcy
Anglia Dania Szwecja Islandia |
Grecja
Włochy Francja Hiszpania |
PEJZAŻ | bagna, topiele, wrzosowiska, moczary, wybrzeża, fiordy, wyżyny, góry, mgły, wichury | słońce, jasność, skwar dnia |
CZAS AKCJI | mroczna noc, czas od zmierzchu do świtu, najczęściej sama północ | samo południe |
WODA | czarna nieodgadniona | czysta, błękitna, przejrzysta, doskonale jest widać dno |
KOCHANKA
włosy oczy karnacja postura |
–
czarne, ciemne czarne ciemna silna wysportowana |
–
blond, jasne niebieskie jasna krucha, delikatna |
WZORCE | – | – |
Obok Williama Szekspira twórcy nowożytnego dramatu i teatru, inspirowali polskich romantyków przede wszystkim pisarze angielscy XVIII – XIX w.
James Macpherdon (1736-1796) – Poeta szkocki, który wyzyskując literaturę ustną, napisał cykl poematów zatytułowanych Pieśni Osjana (1765). Utwór ten opublikował jako rzekomy zabytek literatury celtyckiej z III w. Głównym bohaterem jest król Morwenu (Szkocji) Fingal, a ich tematem – walki z królem Lochlinu (Norwegii) Swaranem. Utwór ma budowę szkatułkową (utwór w utworze), pieśni śpiewa syn Fingala – Osjan (bard), co pewien czas przytaczający pieśni bardów dawniejszych. Słuchaczką Osjana jest harfiarka Malwina, wrażliwa na heroiczną narodową przeszłość. Pieśni Osjana wywarły ogromne wrażenie wprowadzając do literatury północną mitologię i melancholijny pejzaż Północy celtyckiej, obcowanie z duchami. Właściwości stylistyczne i narracyjne śpiewów Osjana – Homera Północy: subiektywizacja i poetyckość przedstawień (zamiennie, porównania), emocjonalizm (eksklamacje).
Wolter Scoot (Szkot) Poeta i powieściopisarz, jeden z twórców angielskiego romantyzmu. Podejmując szkocką tematykę narodową stworzył oryginalną literacką wizję historii, budowaną z uwzględnieniem tzw. kolorytu czasu i miejsca. Wprowadził autentyczne szczegóły z życia codziennego, wydarzenia historyczne, typy ludzkie, miejscowości, obyczaje, stroje, pejzaże, itd.
Taki sposób rekonstruowania historii wzbudził w całej Europie zainteresowanie przeszłością i życiem prowincji. Ważniejsze utwory:
- Pieśni ostatniego ministrela
- Pani jeziora
- Waverley
- Narzeczona z Lamnermooru
- Ivanhoe, trzy ostatnie to powieści historyczne.
Walterskotowski sposób przedstawiania świata, czyli tzw. walterskotyzm – koloryt lokalny, historyczny, obyczajowy.
Schiller i Goethe przedstawicielami romantyzmu Europejskiego:
Teoretycy romantyzmu niemieckiego:
- bracia Schegle
- August Wilhelm Wykłady o sztuce dramatycznej i literaturze, wydawnictwo polskie pt. Kurs literatury dramatycznej
- Friedrich Fragmenty i Historia literatury starożytnej i nowożytnej
Filozofowie niemieccy:
- Johann Gottlieb
- Ficht
- Fridrich
- Wilhelm Joseph Schelling (sztuka miała ukazywać historię rzeczy)
- Fridrich Hegel
Filozofia materialistyczna:
- Karol Marks
- Fryderyk Engels
Pisarze:
- Johann Gottfried – Głosy narodów w pieśniach
- Herdera Herolera (Johann)
Johann Wolfgang Goethe – urodzony 1749 we Frankfurcie nad Menem, zmarł w 1832r. w Weimarze. Ukończył prawo ale adwokacką praktykę porzucił dla poezji. W 1790r. odwiedził Polskę, kontaktował się z Mickiewiczem, któremu podarował pióro. W młodości związany był z ruchem twórców, którzy za swoje hasło używali słów: burza i napór (Sturm und Drang Periode)
Utwory:
- Cierpienia młodego Wertera (1774)
- Ifigenia w Tamydie (1789)
- Lis Szechera (1794)
- Herman i Dorota (1797)
- Faust (1787)
- oraz ballady
Cierpienia młodego Wertera – Powieść epistolograficzna. Bohater Werter pisze listy do swojego przyjaciela Wilhelma. Werter to szlachetny młodzieniec przeżywający rozterki filozoficzne, moralne i etyczne nazywane wówczas bólem świata (Weltschmerz). Doznaje zawodu w miłości, życiu towarzyskim i w kontemplacji natury. Buntuje się przeciw przesądom stanowym, złej naturze. Utwór kończy się samobójstwem. Bohater nie potrafi wywikłać się z dostrzegalnych sprzeczności istnienia.
Friedrich Schiller (1759-1805) Kształtował świadomość polskich romantyków, twórca nowoczesnego dramatu, wyraziciel ideałów wolności i sprawiedliwości oraz romantycznego buntu jednostki przeciw ograniczającym ją społeczno-kulturowym zasadom feudalnym. Schiller był współtwórcą przypadającej na lata 1773-1784 rewolucji kulturalnej, nazywanej od tytułu F.M.Klingera Sturm und Drang – Burzą i naporem, np. wiersz Geniusz (Co ty kochasz, ty czynisz- to tylko są prawa) w tym utworze eksponowane były wartości praw natury i jednostkowego geniusza. Tworzono dzieła opozycyjne przeciw oświeceniowemu klasycyzmowi, racjonalizmowi i feudalnemu porządkowi. Twórczością Schillera pasjonowało się środowisko teatralne, literackie i studenckie (filomaci). Jego wiersze tłumaczył Mickiewicz, np. Zbójcy – dramat, przedstawiający tragiczną postać szlachetnego zbójcy, Karola Moora, który walczył z feudalnym światem i zginął, broniąc ideałów wolności jednostki i sprawiedliwości społecznej. Inne utwory jakie przetłumaczył to m.in. ballada Rękawiczka, Hymn do radości, Oda do miłości. Romantyków poruszała także mieszczańska tragedia Schillera Intryga i miłość, ukazując historię dwojga zakochanych – mieszczanki Luizy i barona Ferdynanda, których szczęście niszczą dworskie intrygi, różnice i przesądy społeczne. Inny słynny dramat to Maria Stuart.
Ballada jako gatunek romantyczny na podstawie twórczości Goethego i Schillera:
Ballada jako gatunek pojawiła się już w średniowieczu, prezentowana przez trubadurów, truwerów, itp. opiera się na powieści ludowej.
Romantyczna literatura z chęcią wraca do folkloru dlatego, że nobilitowano klasy niższe przez przewroty społeczne. Niektóre państwa walczą o niepodległość w folklorze pokazują niezależność obyczajową, np. Polska, Słowacja. Okazuje się, że prawdy ludowe są zawsze aktualne, prawdziwe, zestawione z racjonalizmem i empiryzmem wygrywają jako ponadczasowe. Nie wszystko można wytłumaczyć rozumowo twierdzą, gdzie wskazują na zjawiska nadprzyrodzone.
Ballada – gatunek synkretyczny, łączy w sobie cechy epoki, liryki i dramatu. Temat utworu opiera się na wydarzeniach historycznych lub legendarnych, postaci są silnie stypizowane a ich działania służą prezentacji prawd życiowych i zasad moralnych. Realizm współistnieje z fantastyką, budową.
Tytuł: Król Olszyn (elfów)
Autor: J.W.Goethe
Elfy – duchy lasu
Utwór jest smutny i tragiczny, co ukazuje sceneria, np deszcz, noc, las, wiatr. Opowiada o chorym dziecku, które majaczy w gorączce. Zanim ojciec dojeżdża do domu dziecko umiera. Król Olszyn wabił dziecko. Początek i koniec utworu mają charakter narracyjny. Reszta to wypowiedź ojca, syna oraz króla Olszyna będącego postacią tajemniczą. Pojawiają się powtórzenia, dzięki którym autor otrzymuje dynamikę i rytmikę. Powtarzają się te same apostrofy i struktury składniowe. Rytmika wywołuje grozę, autor otrzymuje tętent konia dzięki wyrazom, np. kto, to, do, jest to instrumentacja głoskowa – nagromadzenie głosek określających brzmienie.
Wiersz jest dwunastosylabowy o budowie bb, jednakowo rozmieszczone akcenty i jednakowo rozmieszczone sylaby – jest sylabotoniczny. To najbardziej regularna forma wiersza powodująca największą rytmiczność. W niektórych fragmentach pojawia się onomatopeja – wyraz dźwiękonaśladowczy, np szleszcze, szumi, Olszyn, deszcze, wierzba
ś, ć – szereg szumiący
Cechy romantyczne
a) nastrój tajemniczości,
b) ludowość
- fantastyka ludowa – postać króla Olszyna
- ludowa geneza ballady
c) tragiczna historia umierającego dziecka
d) ballada jako gatunek
- synkretyzm rodzajowy,
- rytmiczność, melodyjność tekstu
- powtarzalność obrazów
Tytuł: Rybak
Autor: J.W.Goethe
Rybak topi się w świetle księżyca, wabi go rusałka
Tytuł: Pieśń Mignon
Autor:J.W.Goethe
Ma charakter miłosny. Raj jest tam, gdzie jest ukochana
Tytuł: Rękawiczka
Autor: F.Schiller
Akacja toczy się na średniowiecznym królewskim dworze. Kolejno na zamek króla, na arenę wbiegają: tygrys, potem lew i dwa lamparty. Pewna dama dworu imieniem Marta, rzuca swoją rękawiczkę między zwierzęta. Wyzwanie podejmuje Emrod, jej rycerz, który bez wahania podnosi rękawiczkę, a oddając ją Marcie, rzuca jej rękawiczkę w twarz, mówiąc: Pani Twych wdzięków nie trzeba mi wcale, potem odchodzi na zawsze.
Cechy romantyczne:
- Czas akcji – średniowiecze, ulubiona epoka romantyków
- Nastrój grozy spowodowany drapieżnymi zwierzętami czekającymi na rzeź oraz incydentem z rękawiczką
- Krytyka obyczajowości dworskiej
- System wiersza intonacyjno-zdaniowego (na jeden wers przypada jedno zdanie, albo intonacyjnie zwarta część tzn. nie ma przerzutni, autor upodobnił język do epoki – stylizacja językowa (wersyfikacja, wiersza średniowiecznego)
- Konsekwencja kompozycji, powtórzenia prezentowanych obrazów, tj. w baśniach, na koniec zaskakująca puenta, wywodzi się z gawendy, została zastosowana ludowa potrójna kompozycja baśni
- Ballada jako ratunek romantyczny: muzyczność, melodyjność utworów
- Synkretyzm rodzajowy
Cechy romantyczne dramatów Goethego i Schillera (Faust i Zbójcy):
Zbójcy
Karol Moor – bierze w obronę klasy uprzywilejowane
Faust
Zawarł pakt z diabłem aby pozostać wiecznie młodym, bogatym, najmądrzjszym
Streszczenie: Był człowiekiem wykształconym, lecz nie czuł radości z wiedzy. Bohater sięga więc do magii, rozmawia z duchem ziemi, który go ignoruje. Rozważa nawet samobójstwo. Przechadza się w Wielkanocy poranek z Wagnerem (uosobienie wiedzy książkowej), wraca za nim Mefistofeles w postaci psa. Później diabeł proponuje układ, ceną ma być dusza Fausta, który podpisuje pakt własną krwią.
W swoim utworze Goethe nawiązał do otoczonej legendą biografii średniowiecznego niemieckiego alchemika, doktora Johannesa Fausta, by przedstawić własne niepokoje na temat dążenia człowieka do poznania tajemnicy świata, życia, dobra i zła. To nowy typ dramatu o wyraźnych cechach epickich (luźne sceny, długie monologi, wstawki liryczne). W polskim romantyźmie wpływy Fausta widocznie są zwłaszcza w III cz. Dziadów oraz w Kordianie, Balladynie i innych utworach Słowackiego. Nieustanna aktywność bohatera jest jego cechą pozytywną. Zdobywa wiedzę prawdziwą nacechowaną nieszczęściem i tragizmem. Faust pragnie doświadczyć życia i odnaleźć jego sens. Najpierw wraz z Mefistofelesem udaje się do czarownicy, która przywraca mu młodość. Zdobywa nieograniczoną możliwość przenoszenia się w przestrzeni i w czasie. Najpierw zwiedził wraz z diabłem tzw. świat mały (świat przeżyć osobistych), a potem wielki, przy czym diabeł ciągle czynił zło, np. wszczął bójkę w gospodzie. Fausta szybko znudziło wesołe towarzystwo i opuścił gospodę wraz z diabłem. Dzięki pomocy Mefista zdobył serce Małgorzaty (Gretchen) i nieświadomie prowadzi ją na drogę zbrodni (zamordowanie dziecka). Faust w walce zabija Walentego – żołnierza i siostra Małgorzaty, która zostaje oskarżona o matkobójstwo i dzieciobójstwo. Na tym kończy się świat mały. W świecie dużym zostaje Faust bogaczem, właścicielem pałacu, chce wybudować tamę, przez co ginie para staruszków. W końcu wypowiada słowa: Chwilo trwaj i umiera. Mefisto przegrywa zakład, a duszę Fausta w gruncie rzeczy dobrego aniołowie zabierają do nieba.
Czyny Fausta i ich interpretacja:
CZYN FAUSTA | SENS INTERPRETACYJNY |
Faust nie posiada poczucia sensu życia, szuka szczęścia, zawiera pakt z diabłem | Człowiek dąży do szczęścia, chce znać sens życia |
Mefisto próbuje uczynić Fausta szczęśliwym. Zapewnia mu dobrą zabawę, młodość, kochankę, zaszczyty. Faust czyni zło, nie zawsze zamierzone, np. krzywda Małgorzaty | Życie człowieka to proces prób i błędów. Zło jest nieodłącznym elementem ludzkiej egzystencji |
Faust odnajduje szczęście i sens życia pracując dla innych, budując tamę wypowiada słowa: Chwilo trwaj | Więcej szczęścia jest w dawaniu niż w braniu (Ewangelia) |
Mefisto przegrywa, aniołowie zabierają Fausta do nieba | Człowiek jest dobry, zło przegrywa |
Wniosek: Biografia Fausta jest kwintesencją ludzkiego losu, jak każdy szuka on szczęścia i piękna. Błądzi w swoich poszukiwaniach, ulega złu, szczęście znajduje czyniąc dobro innym.
Pisarze francuscy:
Jean Jacques Rousseau – Żył w XVIII w., autor sentymentalnej powieści Julia, czyli Nowa Heloiza (1776) napisanej w formie listu dwojga kochanków: Julii i Saint-Preux.
Heges Félicité de Lamennais (1782-1854) Twórca tzw. socjalizmu chrześcijańskiego, autor Hymnu do Polski oraz Słów wieszczych (1834)
Francois Réné Chateaubrianda (1768-1848) autor Ducha chrześcijaństwa (1802) do którego nawiązywał Słowacki, tj. do wydanego oddzielnie fragmentu tej powieści zatytułowanego Réné.
Alfred de Musset (1810-1857) Autor powieści Spowiedź dziecięcia wieku (1836), której bohaterem jest Oktaw dotknięty tzw. chorobą wieku oraz dramatu Nie igra się z miłością (1834)
Henri Beyle = Stendhal (1783-1842) powieść Czerwone i czarne o przeżyciach samotnego plebejusza Juliana Sorela, walczącego o awans społeczny. Chce zrobić karierę jako duchowny.
Aleksander Dumas (1802-1870) Autor dzieł Trzej muszkieterowie (1844) i Hrabia de Monte Cristo (1854)
Victor Hugo (1802-1885) wywarł duży wpływ na rozumienie sztuki, a zwłaszcza dramatu jako nowożytnego i nowoczesnego gatunku. To czołowy romantyk francuski. Autor dramatów: Cromwell (1827) i Heranani (1830) oraz powieści Katedra Panny Marii w Paryżu (1831), Nędznicy (1862) i zbioru poetyckiego Legenda wieków (1858-1883). Twórca powieści francuskiej. Dramat Cromwell został poprzedzony przedmową, w której określone zostały założenia nowego typu dramatu, których realizacją stał się Hernani.
Literaturę francuską wyróżnia silny estetyzm, skupienie, wolność twórcy i nowego modelu literatury.
Pisarze rosyjscy:
Aleksander S.Puszkin (1799-1837) Autor poematu Eugeniusz Oniegin oraz dramatu Borys Godunow oraz liryków. Utwór Eugeniusz Oniegin (1824-1834) Utwór jest smutny, to dzieje dwóch młodych ludzi zakochanych w dwóch pannach. Znajdziemy tu rozczarowanie do wszytskiego co w świecie wielkie i piękne.
Konrad Rylejew (1795-1826) poeta dekabrysta
Aleksander Bestużew (1795-1837)
Aleksander Gribojedow (1795-1829) Autor komedii Mądremu biada, kórej bohater Czacki, reprezentuje dekabrystowskie ideały wolności i przeciwstawia się środowisku szlachty moskiewskiej.
Nikołaj Gogol (1809-1852) Autor komedii Rewizor oraz powieści satyrycznej Martwe dusze. Był prozaikiem.
Michaił J.Lermontow (1814-1841) Autor poematu Demon oraz powieści Bohater naszych czasów, przedstawiającej rosyjską odmianę romantycznej choroby wieku.
Pisarze ukraińscy:
Taras Szewczenko (1814-1861) czołowy poeta ukraiński, którego twórczość wyrosła w tradycji narodowego folkloru. Autor m.in. zbudowanego na motywach koliszczyzny (1768) poematu Hajdamacy (1841) oraz licznych dum i wierszy patriotycznych. Za swoje wolnościowe i demokratyczne przekonania poeta spędził wiele lat w więzieniu oraz na zesłaniu. Spopularyzował typowe dla ukraińskiego folkloru formy dumy i dumki.
Pisarze litewscy:
Sclvestras Vali?nas (Sylwester Walenowicz, 1787-1831) Autor m.in. pieśni Biruta, napisanej w wersji polskiej i litewskiej. Romantyczność utworu ujawnia się przede wszystkim w jego tematyce sięgającej do narodowej historii wieków średnich oraz do podań miejscowych.
Antansa Baranauskas (Antoni Baranowski, 1835-1902) Był biskupem sejeńskim. Twórca napisanego m.in. pod wpływem Pana Tadeusza poematu o lesie z rodzinnej miejscowości Onikszty – Borek oniksztyński.
Pisarze białoruscy:
Literatura białoruska rozwinęła się pod wpływem Mickiewicza i Syrokomli.
Wincenty Dunin Marcinkiewicz (1807-1884) – Piewca swojskości, autor wierszowanych powiastek (gawęd, bylic) w języku białoruskim: Kupała i Szczerowskie dożynki, tłumacz Pana Tadeusza na język białoruski.
Pisarze czescy:
Valcav Hanke (1791-1861) Współautor Rękopisu Królodworskiego ogłoszonego jako rzekomy zabytek staroczeskiej literatury.
Karel Hynek Mácha (1810-1836) Zafascynowany twórczością Goethego, Byrona, Słowackiego i Mickiewicza, autor wierszy, dramatów oraz poematu Maj.
Pisarze słowaccy:
Jan Kollár (1793-1852) Rozpoczął słowacki renesans. Autor sonetowego poematu Córka Sławy.
Andrej Sládovuič (1820-1872) Autor poematu narodowego Maryna, wyznawcą idei narodowych Ludovita Štura.
Pisarze węgierscy:
Sándor Petöfi (1823-1849) Poeta, żołnierz, adiunkt i przyjaciel gen. Józefa Bema, autor bojowych wierszy, nawiązuje do tradycji ludowej, np. Mój pegaz i Armia siedmiogrocka
Pisarze szwedzcy:
Ezjas Tegnér (1782-1846) Autor poematu Fritiofa saga.
Romantyzm szwedzki rozwijał się równolegle z polskim.
Pisarze amerykańscy:
James Cooper (1789-1851) Autor Szpiega i Ostatniego Mohikanina
Ralph Waldo Emerson (1803-1882) Romantyczną filozofię natury wyłożył w rozprawie Natura.
Edgar Allan Poe (1809-1849) Twórca noweli.