Nawiązania do starożytności

Klasycyzm:

Pojęcie klasycyzm pochodzi od łac. classicus – wzorcowy, pierwszorzędny, doskonały. Jako pierwszy wprowadził je Horacy. To naśladowanie sztuki klasycznej, która została uznana za doskonałą w epokach następnych. Cechy sztuki klasycznej:

  • harmonia,
  • piękno,
  • spokój,
  • symetria,
  • umiar.

Z upływem czasu miano klasycyzmu zaskarbiły sobie także nowe prądy artystyczne epok późniejszych, która nawiązywały do wzorców antycznych.

Nawiązania do starożytności w epokach późniejszych:

  • Boska komedia – Dante Alighieri
  • Ulisses – J. Joyce
  • Oprawa posłów greckich, Pieśni – J. Kochanowski
  • Monachomachia – I. Krasicki
  • Oda do miłości, Konrad Wallenrod, Dziady cz. III, Pan Tadeusz – A. Mickiewicz
  • Fortepian Szopena, Coś ty Atenom zrobił Sokratesie – C.K. Norwid
  • Quo vadis – H. Sienkiewicz
  • Faraon, Lalka – B. Prus
  • Ludzie bezdomni – S. Żeromski
  • Akropolis, Achilles, Powrót Odysa, Noc listopadowa – S. Wyspiański
  • Prometeusz – K. Przerwa – Tetmajer
  • Chłopi – S. Reymont
  • Prometeusz, Odys, Przedśpiew – L. Staff
  • Sokrates tańczący – J. Tuwim
  • Nitka Ariadny, Nike – M. Pawlikowska – Jasnorzewska
  • Stary Prometeusz, O Troi, Do Marka Aurelego, Do Apollina, Dedal i Ikar, Apollo i Marsjasz, Powrót Prokonsula,Dlaczego klasycy? – Z. Herbert
  • Na murach Troi – S. Dobrowolski
  • Mitologia, Dysk olimpijski, Rzym czarodziejski, Przygody Odyseusza, Eros na Olimpie – J. Parandowski
  • Laur olimpijski – K. Wierzyński
  • Wciąż o Ikarach głoszą, Nike – E. Bryll
  • Nike – W. Baraniewski
  • Ikar – S. Grochowiak
  • Hereklit, Antygona – Cz. Miłosz
  • Godzina Antygony – A. Swiniarski
  • W rzece Heraklita – W. Szymborska
  • Prawa i obowiązki – T. Różewicz

Nawiązania do Biblii w epokach późniejszych:

  • Boska komedia – Dante Alighieri
  • Raj utracony – J. Milton
  • Mistrz i Małgorzata – M. Bułhakow
  • Imię róży – Umberto Eco
  • Bogurodzica
  • Pieśni, Psalmy – J. Kochanowski
  • Rytmy – M. Sęp – Szarzyński
  • Kazania – P. Skarga
  • Psalmodia polska – W. Kochowski
  • Krótkość żywota, Błąd ludzki – D. Naborowski
  • Dziady cz. III, Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego – A. Mickiewicz
  • Hymn Smutno mi Boże!, Balladyna – A. Słowacki
  • Nie- boska komedia – Z. Krasiński
  • Fortepian Szopena, Pielgrzym w Hebronie – C.K. Norwid
  • Quo vadis, Potop (motyw potopu) – H. Sienkiewicz
  • Chłopi – W.S. Reymont (motyw siewcy)
  • Przedwiośnie – S. Żeromski (motyw ziemi obiecanej)
  • Hymny – J. Kasprowicz
  • Pamiętnik Adama i Ewy – M. Twain
  • U wrót doliny, Siódmy anioł, Modlitwa pana Cogito – Z. Herbert
  • Wieża, Drugie przejście – G. Herling-Grudziński
  • Mała apokalipsa – T. Konwicki
  • Kain i Abel – K. Iłłakowiczówna
  • Dar, Piosenka o końcu świata – Cz. Miłosz
  • Nie wiedzieli – J. Twardowski
  • Żona Lota, Na wieży Babel – W. Szymborska
  • Żal – J. Czechowicz