Starożytność
ZAGADNIENIA ZE STAROŻYTNOŚCI |
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O STAROŻYTNOŚCI |
|
Czas trwania |
|
|
Filozofia |
|
|
Sztuka |
|
|
Zagadnienia polityczne |
|
|
Nauka i technika |
|
|
Język literatury |
|
|
Cele literatury |
|
|
Tematyka |
|
|
Przewodnie hasła |
|
|
Typ autora |
|
|
Typowy bohater |
|
|
Typowy człowiek | Człowiek starożytny wielbił umiar i haromonię. Poszukiwał sposobu na szczęśliwe życie, definiował czym jest cnota i próbował żyć według ustalonych reguł. Ucztował i lubił korzystać z życia, ale wiedział również co to samodyscyplina, spartańskie życie i stoicki spokój. Idealny człowiek antyku był szczery i prostolonijny jak żołnierz, a mądry jak filozof | |
Zasady poezji |
|
|
Uprawiane gatunki | GRECJA:
|
RZYM:
|
Średniowiecze
Zagadnienia | Najważniejsze informacje |
Czas trwania | w Europie od V w. do XIV-XVI w.
w Polsce przyjmuje się zakres od końca X w. do schyłku XV w. (lub do 1543); trzy podokresy: |
Sztuka | o chakterze dydaktycznym, służąca religii i przesiąknięta motywami religijnymi; dwa wielkie style w architekturze: romański i gotycki (por. s. 374) |
Filozofia
|
|
Tematyka | religijna
rycerska dworska |
Przewodnie hasła | memento mori
danse macabre franciszkanizm ad maiorem Dei gloriam |
Cele literatury | przede wszystkim dydaktyczne: poinformowanie o faktach, pouczenie, wskazanie wzoru do naśladowania (pareneza) |
Tematyka | dominuje tematyka religijna, rycerska i dworska; w Polsce niemal brak np. poezji miłosnej, bardzo niewiele dzieł związanych z tematyką społeczną; pojęcie literatury obejmuje także gatunki uważane później za pozaliterackie (np. kronika historyczna) |
Typ autora | artysta, pisarz pojmowany jako „rzemieślnik”: rola artysty służebna, powszechna anonimowość twórców |
Zasady poezji | wiersz zdaniowy, nieregularnie rymowany, wykonywany w ścisłym związku z muzyką |
Uprawiane gatunki i nabardziej znane utwory | pieśni religijne (maryjne, wielkanocne i in.): Bogurodzica, Żale Matki Boskiej pod krzyżem, kolęda Anioł pasterzom mówił; przekłady Godzinek, psalmów biblijnych (Psałterz floriański) kazania: Kazania świętokrzyskie, Kazania gnieźnieńskie kroniki (wszystkie po łacinie): Galla Anonima, Wincentego Kadłubka, Jana Długosza hagiografia (żywoty świętych): Legenda o świętym Aleksym, przekłady Złotej legendy (s. 463) literatura dydaktyczna: religijna Rozmowa Mistrza Polikarpa ze śmiercią, Skarga umierającego, dworska: O zachowaniu się przy stole satyra społeczna: Satyra na leniwych chłopów, elementy satyry w różnych utworach (m.in. w Rozmowie Mistrza Polikarpa ze śmiercią) |
Typowy bohater | święty-asceta: wyrzekający się dóbr doczesnych, umartwiający swe ciało i w pokorze służący bliźniemu, liczne cuda za jego życia i po śmierci są dowodami jego świętości (św. Aleksy) władca: rycerski, sprawiedliwy, majestatyczny i potężny, walczący z poganami, strzegący suwerenności swego państwa (Bolesław Krzywousty: Kronika Galla, Karol Wielki: Pieśń o Rolandzie) rycerz: waleczny, wierny swemu władcy, gotów życie oddać za wiarę, przestrzegający kodeksu honorowego, obrońca słabszych, dworny wobec dam (Pieśń o Rolandzie, pieśni trubadurów) |
Sytuacja społeczna | – feudalny system społeczny: wyraźnie wyodrębnione stany o znanych prawach i obowiązkach – prawo zwyczajowe, oparte na przywilejach nadawanych poszczególnym wsiom, miastom, grupom ludności (niejednolite nawet w skali jednej dzielnicy) – w społeczeństwie dominuje stan szlachecki (rycerski) – mieszczaństwo jest nieliczne, w większości niepolskie (gł. niemieckie) i mało znaczące – kulturę tworzy przede wszystkim duchowieństwo; szkolnictwo organizowane jest przez duchownych i w zasadzie dla duchownych; wszyscy uczeni są duchownymi
– księgi przepisuje się ręcznie, drogie są surowce (pergamin, papier znany jest od schyłku średnio- wiecza); cena książki (rzędu rocznych zarobków rzemieślnika) uniemożliwia jej szerszy obieg |
Zagadnienia polityczne | – przez znaczną część okresu brak jedności politycznej, niezależność poszczególnych książąt – świadomość jedności Królestwa Polskiego trwa nawet w okresie rozbicia dzielnicowego (arcybiskupstwo gnieźnieńskie łączy wszystkie polskie dzielnice, wspólny język polski, poczucie wspólnej chlubnej przeszłości umacniane przez kronikarzy) – okresy zagrożenia zewnętrznego; w XIII–XV w. najazdy Tatarów i pogańskich Litwinów, kolejne wojny z Krzyżakami; zagrożenie ładu w okresie wojen husyckich w 1. poł. XV w. |
Wpływy zewnętrzne, język literatury | – uniwersalizm kultury w kręgu Europy Zachodniej i Środkowej: jednocząca rola Kościoła i łaciny jako powszechnego, ponadnarodowego języka ludzi nauki i kultury – nowe prądy kulturalne trafiają do Polski głównie poprzez Niemcy i Czechy – język narodowy pełni w kulturze rolę wtórną, odtwórczą (np. przekłady dzieł łacińskich) |