„Folwark zwierzęcy” – opracowanie
Przypowieść o zwierzętach okazuje się najprawdziwszą opowieścią o ludziach, o ich rywalizacji, umiejętności manipulowania ogółem, starych następstwach losu, charakterystycznych dla wszystkich rewolucji.
Na folwarku Jonesa uciskane i zaniedbane zwierzęta zbuntowały się i wygoniły swojego ciemiężcę. Pozostały same – musiały więc zorganizować sobie życie. Władzę objęły świnie (najinteligentniejsze), podzielono obowiązki, bo przecież trzeba coś jeść, a dla motywacji głoszono ideologię i regulamin animalizmu.
Wkrótce jednak okazało się, że świnie powielają czyny człowieka, zwierzęta są podzielone na równe i równiejsze, niektórzy tęsknią za człowiekiem (Molly) a inni są wykorzystywani – jak wierny, głupi Boxer. Konisko wszystko oddało rewolucji, a rewolucja oddała go do rzeźni.
Również we władzach najwyższych zaczęły się starcia i przestawki – wypędzono Snowballa, władzę absolutną przejął Napoleon, wzmocniony o armię wyszkolonych przez siebie psów.
Koniec, niestety, jest pesymistyczny. Nowy reżim zwycięża, dochodzi do porozumiewania z okolicznymi folwarkami, z marzeń i ideałów nie pozostaje nic, a „masy” – czyli zwykłe zwierzęta folwarku mają gorzej niż za czasów człowieka.
Jeśli odbiorcy kojarzy się historia Rosji Radzieckiej i Rewolucji Październikowej – to słusznie. Orwell przestrzegał przed rewolucją radziecką. Pod zwierzęcych bohaterów podpisywano prawdziwych przywódców rewolucji (Lenina, Stalina, Trockiego). Ważniejsze wydają się jednak prawdy uniwersalne: analiza i prezentacja mechanizmu ustroju totalitarnego, refleksja nad historią, w której wszystko się powtarza, satyra na ludzką żądzę władzy, głupotę i demagogię rewolucyjną.
„Folwark zwierzęcy” jest pełen humoru, ale to humor goryczy, bowiem na przykładzie mikro świata zwierząt obserwujemy prawdziwą historię ludzką.
„Folwark zwierzęcy” jest:
1. Satyrą Rewolucji Październikowej
2. Obrazem maszyny totalitaryzmu
3. Analizą dochodzenia do władzy drogą rewolucji
4. Ujawnieniem mechanizmów propagandy i manipulacji społeczeństwa
5. Parabolą (jak powiastki filozoficzne)
6. Bajką
7.Satyrą (ze względu na ironię i komunizm)
8. Mikropowieścią (ze względu na rozmiary)