Rozprawka

Rozprawka

Rozprawka - rodzaj wypowiedzi pisemnej, przedstawia tok rozumowania autora na dany temat. Celem rozprawki jest uzasadnić słuszność prawdy (twierdzenia, myśli) zawartej w temacie pracy lub ewentualnie obalenie tej prawdy.

Wyróżniamy następujące schematy rozprawek:

  1. hipoteza = wstęp
  2. argumenty = rozwinięcie
  3. teza = zakończenie
  1. teza = wstęp
  2. argumenty = rozwinięcie
  3. potwierdzenie tezy = zakończenie

Teza - twierdzenie zawierające treść podstawową dla jakiejś dziedziny, założenie, które ktoś zamierza udowodnić. W logice - założenie, twierdzenie wymagające dowodu, konkluzja, której należy dowieść na podstawie przyjętych przesłanek. To naczelna, główna, zasadnicza teza. W referacie należy przyjąć, bronić i rozwijać tezę. Można ją także podważyć.

Argument - wypowiedz potwierdzająca lub obalająca sąd o czymś, dowód, motyw, racja. Niezbity, przekonywujący argument. Argumenty mogą być za lub przeciw tezie.Można mieć argumenty na obronę i uzasadnienie czegoś lub odeprzeć i zbijać czyjeś argumenty.

Hipoteza - zdanie nie w pełni uzasadnione rozważane jako racja dla pewnych uznanych zdań. Założenie oparte na prawdopodobieństwie. Wymaga sprawdzenia, ma na celu odkrycie nieznanych zjawisk i spraw. Jakiekolwiek orzeczenie niezupełnie pewne.

Cechy rozprawki:

I. Posługiwanie się argumentami, które są ze sobą logicznie powiązane.

II. Wprowadzanie cytatów określony porządek argumentowania.

III. Wprowadzanie kolejnych argumentów, co ułatwiają poniższe zwroty:

  • Teraz przejdę do następnej sprawy...
  • Następnie pragnę przytoczyć...
  • A oto kolejny ważny argument ...
  • Jest jeszcze coś o czym trzeba wspomnieć ....

IV. Posługiwanie się zdaniami złożonymi podczas udowadniania  tezy, używanie spójników:

  • wynikowych - toteż, więc, wobec czego, przeto, a zatem
  • przeciwstawnych -  ale, lecz, mimo, że, pomimo, a jednak, natomiast, wobec

V. Należy wybierać najciekawsze dzieła autora i ich fragmenty, które najlepiej pasują do tematu

Wskazówki:

  • temat zawiera pytanie lub należy do czegoś się ustosunkować, należy uczynić to we wstępie
  • temat zawiera skomplikowane określenia, np. totalitaryzm, holocaust, to warto je wyjaśnić we wstępie,
  • temat powiązany, np. z epoką literacką, wydarzeniem historycznym, warto krótko je opisać lub ustosunkować się do nich
  • ciekawa przejścia do następnych akapitów, np. Powyższy opis nie jest jedynym w tym zakresie. Oto..., Chciałbym odwołać się do jeszcze jednego ważnego dzieła ..., Kolejna książka, która omawia to zagadnienie to ..., Uważam, że informacje o tym temacie odnajdziemy także w ..., Sądzę, że właściwym przykładem będzie również ..., Nie można pominąć w powyższym temacie utworu ..., Uważam, że można odwołać się także do ...
  • zakończenie pracy jako podsumowanie lub odpowiedź na pytanie ze wstępu,szczególne należy wystrzegać się w tym miejscu powtórzeń,  przydatne sformułowania to: kończąc, stwierdzam, podsumowując, na zakończenie warto dodać, że ...., Zbiorę teraz uwagi końcowe ..., Dokonam teraz ostatecznej oceny ...., Czy udało mi się udzielić odpowiedzi, na pytanie postawione w temacie? Sądzę, że tak/nie ponieważ ...., Analizując wspominane utwory i dodając do nich własne przemyślenia, jestem w stanie stanowczo stwierdzić, że ....
Rozprawka
 

EPOKI LITERACKIE

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Więcej informacji o plikach cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu.